Blender learning, metoda Callana czy podejście komunikacyjne? Z podręcznikiem czy bez? Grupowo czy indywidualnie? Z uprzednią nauką struktur czy też z jak najszybszą, nawet błędną, ale jednak, produkcją własną? Na żywo czy online?
Pytania o najskuteczniejszą metodę nauki wracają jak bumerang, a zdaniem specjalistów odpowiedź jest jedna.
Nie ma jednej, uniwersalnej, najlepszej metody nauczania i uczenia się języków, gdyż to, w jaki sposób powinniśmy skutecznie pracować zależy przede wszystkim od:
- celów naszej nauki
- naszych cech osobowościowych
a dalej patrząc również od:
- naszego wieku
- czasu jakim dysponujemy na naukę.
- Cel nauki
Nauka języka w celu czytania fachowej literatury i pisania artykułów do branżowej prasy obcojęzycznej będzie wymagała innych metod, narzędzi i ćwiczeń niż przygotowanie się do wystąpienia publicznego lub udziału w networkingu na spotkaniu biznesowym. Poszczególne metody kładą większy nacisk na jedne kompetencje językowe mniej uwagi poświęcając innym, dlatego też tak niezwykle ważne jest ustalenie celów nauki przed jej rozpoczęciem.
Zadzwoń po indywidualną wycenę
2. Osobowość
Osoby gadatliwe oraz indywidualiści nie będą raczej dobrze czuli się w metodach opartych na powtarzaniu określonych struktur, gdzie inwencja własna ograniczona jest (zwłaszcza na początku nauki) do minimum. Osoby poważne wolą z reguły pracę na materiałach autentycznych niż ludyczne ćwiczenia i gry utrwalające nowe słownictwo czy struktury.
3. Wiek
Każdy wiek ma swoje prawa i nie inaczej jest w nauce języka. Małe dzieci nie będą w stanie spędzić 60 minut zajęć na tworzeniu korespondencji międzyszkolnej, dyskusji czy tłumaczeniu zdań. Kursy dla młodzieży zakładają równomierne rozwijanie wszystkich czterech kompetencji językowych zwłaszcza w przypadku języków popularnych, o tzw. dużym zasięgu. Planując pracę z osobą dorosłą bierze się pod uwagę przede wszystkim jej bieżące potrzeby komunikacyjne.
4. Czas
Cudów nie ma. Nawet najlepsza metoda nie zadziała, jeśli nie będziemy uczyć się systematycznie, utrwalać słownictwa i wystawiać się na jak najczęstszy, bierny lub czynny, kontakt z językiem. Z drugiej strony, jeśli na naukę określonych kompetencji mamy jedynie 3 miesiące, nasza nauka powinna wyglądać nieco inaczej, niż gdy na osiągnięcie danego celu mamy powiedzmy 2 lata.
Warto jeszcze dodać, że każdy lektor ma z reguły zarówno ulubione metody pracy jak i ulubione formy zajęć. Jedni prowadzą jedynie zajęcia stacjonarne, inni pracują jedynie z grupami upatrując w tej formie pracy więcej korzyści językowych. Preferencje te nie są bez znaczenia, gdyż jak pokazują badania, lektorzy uzyskują lepsze rezultaty w nauczaniu preferowanymi przez siebie metodami.
A Ty jak najbardziej lubisz uczyć się języka obcego?