W ostatnich dniach mogliśmy, a w nadchodzących będziemy mogli się utwierdzić się, że zajęcia online mają przyszłość, są naprawdę praktyczne i zdecydowanie warto spróbować tej formy edukacji.
Poza oczywistymi korzyściami, które uwidaczniają się w aktualnym kryzysie takimi jak możliwość kontynuacji nauki bez konieczności wychodzenia z domu i rezygnacji z niej na czas urlopu bądź delegacji, jest również wiele takich, z których nie zdajemy sobie (jeszcze) sprawy.
1) Nieco niższa cena zajęć (już teraz lub w niedalekiej przyszłości)
Obecnie cena zajęć online nie różni się zazwyczaj znacząco (lub wcale) od ceny zajęć stacjonarnych. Moim jednak zdaniem, obserwując sytuację zarówno u nas jak i w innych krajach, pora oswoić się z myślą, że to się jednak wkrótce skończy.
Dlaczego? Czas dojazdu na zajęcia (w którym lektor mógłby przecież zarabiać prowadząc zajęcia zdalnie), konieczność szukania miejsca parkingowego (co często znaczne wydłuża czas na dotarcie do miejsca docelowego) oraz koszt parkowania sprawiają, że zajęcia z fizyczną obecnością nauczyciela powoli stają się luksusem, za który trzeba będzie więcej zapłacić. A ponieważ lektorzy języków obcych dostają zazwyczaj wynagrodzenie za przepracowane godziny, większość z nich powoli przechodzi na zajęcia online, gdyż pozwala im to prowadzić więcej zajęć w czasie jaki przeznaczają na pracę oraz podwyższa swoją stawkę, jeśli klient życzy sobie zajęcia z dojazdem.
2) Większy wybór profesjonalnych lektorów
Jeżeli życzymy sobie uczęszczać na zajęcia stacjonarne w miejscu naszej pracy lub naszego zamieszkania, a do tego chcemy, by były one prowadzone przez wykwalifikowanego lektora z doświadczeniem w nauczaniu, możemy wybierać zazwyczaj jedynie wśród tych nauczycieli, którzy mieszkają w najbliższej okolicy. Osoba, dla której nauczanie jest pracą stałą, a nie dorywczą (studenci, osoby, które nie są lektorami z wykształcenia), nie poświęci swojego czasu na dojazd z jednego końca miasta na drugi tylko po to, by przeprowadzić tam godzinne zajęcia, a następnie spędzić kolejne 40 minut wracając tą samą trasą lub jadąc na następne lekcje do kolejnej, trzeciej już dzielnicy – nie będzie to dla niej rentowne. Decydując się na zajęcia online mamy do dyspozycji lektorów z całego miasta, kraju czy nawet świata – to naprawdę daje więcej możliwości
Sprawdź jaki pomysł mamy na Twoje zajęcia językowe
3) Większa dostępność zajęć.
Ile zajęć może przeprowadzić nauczyciel w najbardziej obleganych godzinach, czyli między 17 a 20? Jeśli dojeżdża do ucznia i pierwszą lekcję zacznie o 17, może poprowadzić mniej więcej 2 godziny zajęć. Jeśli uczy online – trzy. Jakie ma to znaczenie z punktu widzenia klienta? Zwiększa jego szanse na dostanie się do wybranego lektora. Pamiętajmy – by poprowadzić godzinne zajęcia stacjonarne, lektor potrzebuje zazwyczaj przeznaczyć na nie najmarniej godzinę i 40 minut (zajęcia, dojazd w dwie strony, znalezienie miejsca parkingowego, dojście na zajęcia i do samochodu, rozpakowanie się) – lektor pracujący zdalnie – jedynie 60 minut.
4) Większa oszczędność i regularność nauki.
Przy zajęciach online, nauczycielom łatwiej jest zaadaptować grafik do naszych potrzeb i raz poprowadzić zajęcia w poniedziałki o 10:00, a innym razem w środę o 15h, gdy akurat pojawi się wtedy tzw “okienko” – przynosi to podwójne profity. Po pierwsze, korzystnie wpływa na regularność zajęć (nie tracimy ich z powodu choroby czy delegacji) a co za tym idzie, na szybkość utrwalania wiedzy i nasze postępy. Po drugie nie tracimy pieniędzy, gdy zgodnie z podpisaną umową musimy odrobić jakieś zajęcia do końca danego miesiąca, by poniesione już za nie opłaty nie przepadły.
5) Możliwość szybkich powtórek gdy jest to niezbędne.
Jesteśmy w naszym nowym domu w Hiszpanii, następnego dnia przychodzi elektryk, a my obawiamy się, że go nie zrozumiemy? Wyjechaliśmy na konferencję do Niemiec i chcielibyśmy przećwiczyć wieczorem przemowę, jaką musimy wygłosić rano? Lektor pracujący online na pewno znajdzie dla nas jakieś okienko lub chociaż pół godziny przed regularnymi zajęciami, by pomóc nam powtórzyć raz jeszcze najważniejsze rzeczy. Z oczywistych przyczyn wybierając zajęcia stacjonarne, nie będziemy już mieli takiej możliwości.
Jak więc widać czarno na białym, wybór zajęć online jest czasem z różnych względów bardziej korzystny niż znany nam z przeszłości model z dojazdem (do) lektora. Zdaję sobie sprawę z tego, że jeśli wyrośliśmy w czasach, gdzie komputer nie sprzętem pierwszej potrzeby (a niejednokrotnie nie był w ogóle obecny w naszej rzeczywistości) może być nam trudniej przekonać się do takiej formy zajęć. Dlatego też w Lektorzy na 5 pomagamy naszym klientom w przejściu na ten system nauki – pokazujemy jak działają programy używane przez lektorów i wspólnie testujemy sprzęt, by mieć pewność, że późniejszy czas będzie wykorzystany już jedynie na naukę, pozbawioną stresu związanego z brakiem umiejętności czy dobrego ustawienia sprzętu.